E-faktura

Du kan via din internetbank anmäla dig till e-faktura.

Du söker på Rättviks Fastigheter AB och anmäler e-faktura. Du kommer då få din hyresavi direkt till din bank istället för hem i brevlådan. Din hyresavi kommer se precis likadan ut som innan, enda skillnaden är att den är digital.

Fördelarna med e-faktura är många, men för att nämna några så finns det inte någon risk att hyresavin kommer bort i posthanteringen, den kan heller inte tappas bort bland annan post som du får hem i brevlådan.

Väljer du e-faktura så skickar vi ingen pappersfaktura och därmed är det klimatsmart.

FAQ

Vad är en e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en hyresavi på papper.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa internetbanker godkänner automatiska betalningar. För att fakturorna ska betalas automatiskt måste den inställningen göras på internetbanken. När du har godkänt Rättviks Fastigheter AB för automatisk betalning behöver du inte gör någonting.

Får jag min hyresavi på papper?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper från Rättviks Fastigheter AB.

Vilken information får jag på e-fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en hyresavi på papper.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Vill du att hyran ska betalas på en annan dag än förfallodagen kan det ändras på internetbanken.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Nej, det går inte. Du måste välja antingen eller.

När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din hyresavi på papper.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du ett inkassokrav per post, på samma sätt som gäller för hyresavier på papper.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Rättviks Fastigheter AB.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.

Har du frågor om innehållet i e-fakturan, eller behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta kundtjänst på info.rfab@rattvik.se